Skip to main content

Facebook geçtiğimiz günlerde, F8 adıyla düzenlediği yazılım geliştirici konferansında yapay zeka üzerine çalışmalarını açıkladı. Geliştirilen derin öğrenme temelli görüntü tanıma modelinin öğrenme süreci için Instagram görsellerinin kullanıldığının açıklanması gündeme yerleşti.

Çeşitli etiketlerle paylaşılan görsellerin neden o etiketlerle paylaşıldığını ve konuyla ne kadar alakalı olduğunu anlamak için çalışan yapay zeka altyapıları arasından ImageNet yüzde 85,4 doğruluk rasyosuyla en iyi sonuç veren oldu.

Yapılan en kapsamlı test 3,5 milyar Instagram görseli ve 17 bin etiket içeriyor. Bu ölçekte bir testi denetlemek dahi insanüstü bir güç ve oldukça uzun zaman istiyor. İnternet üzerinde dolaşıma giren verinin sürekli arttığı bir ortamda denetleme mekanizmalarının da teknoloji tabanlı olması gerekiyor. Hatta bu da yetmiyor derin öğrenme, makine öğrenmesi gibi yapay zeka modellerinin içerik endüstrisindeki kullanımı her geçen daha da önem kazanıyor.

Peki Facebook bu altyapı ile neyi amaçlıyor? Geliştirilen yapay zeka ile paylaşmak isteyeceğiniz etiketleri sizden önce bilerek, daha spesifik etiketlerin önceliklendirilmesini sağlamak istiyor. Ücretli olmayan ve kitle kullanımına sunulan her türlü servisin er ya da geç bir ‘reklam gösterme’ servisine dönüşeceğini düşünecek olursak, geliştirilmek istenen altyapı teknolojiye ayak uydurmaktan fazlasını anlatıyor.

Yapay zekasını geliştirirken bizim fotoğraflarımızı nasıl kullanırsın ey Facebook diye sormadan önce kısa bilgilendirme; testlerde yalnızca herkese açık hesapların kullanıldığı açıklandı. Bunu duyup derin bir oh çekmek zor, ama internet üzerinde bulunan ve kitlelere açık her veriniz potansiyel bir test verisi olarak varlığını sürdürüyor. Yapay zeka sizi şimdiden tanımaya başlıyor.

Bu yazı, Dünya Gazetesi’nde 11 Mayıs 2018 tarihinde yayımlanmıştır.

Umut Özbağcı
Datassist Bordro Servisi
CIO