Geçtiğimiz günlerde pil ömrü azalmasıyla ilgili olarak beklenmedik kapanmaların önüne geçmesi için eski model iPhone’ları yavaşlattığını iddia eden Apple konuyla ilgili olarak resmî bir özür mesajı yayınladı. Üstelik batarya değişimlerinde 50 dolarlık indirim yapılacağını ve 2018’de işletim sistemlerinde batarya takibine dönük güncelleme yapacağını duyurdu.
Mevzubahis modeller 6, 6S, SE ve 7 olarak bilinen Apple üretimleriydi. ABD’de toplu ve bireysel açılan davalar, firmanın başını ağrıtacağa benziyor.
Benzeri durumu, daha küçük bir ölçeğe indirerek İK departmanlarını düşünelim…
Firmaların İK departmanları, hem yönetim hem personel tarafıyla bir köprü kurma vazifesi üstlendikleri için bazı “insani” unsurlar ciddi birer kriz sebebi olabilir. Bir düşünün: Yönetim kanadının yaptığı bir tasarruf / tercih nedeniyle hak ettiği hâlde işe alınmayan bir adaya İK departmanı nasıl bir açıklama yapabilir?
Özür dileyerek işe alamayacaklarını belirtseler bir dert; kıstasları karşılamadığını söyleseler başka bir dert. Peki ya tam anlamıyla bir kriz patladığında, İK tam olarak ne yapmalı?
En Trajik Senaryo
İşe alınan bir adayın, şirket beklentilerinin altında kalması hâlinde İK nasıl bir yol izler?
- Sorun sende değil, bende!
Şirket beklentilerinin mevzubahis kişinin işe adaylığı döneminden, günümüze dek gelen süreçte aşırı artıp artmadığının tahlili yapılmalı ilk olarak. Bunun için yapılması gereken ölçümler, neyse ki eskisi gibi manuel yapılmıyor. Bir sürü personel yönetimi programları var. Geniş ölçekli değerlendirmelerle şirket gidişatının raporlanması çekilebilir.
- Bireysel gidişatın analizi çok kolay!
Genel raporlamanın yanı sıra, iş akışının bireysel analizlerinin yapıldığı şirket içi yazılımlardan outsource raporlama hizmetlerine dek pek çok yönteme başvurarak bireysel analizi satır satır çıkararak; bahsedilen personelin gerçekten de beklentinin altında kalıp kalmadığı yahut kaldıysa neden kaldığı ortaya kolayca çıkarılabilir.
Bütün krizler uzaklaştıktan sonra bir dakika kahve molası veren İK müdürünüz; muhtemelen yanlış personel seçimlerinden ötürü sizden özür dileyip dilemeyeceğini düşünecektir. Eğer personel seçimleri yanlışsa, onu da bu mahcubiyete sokmamak adına; bir de işe alımda kişilik testlerini denemeyi düşünün. Siz de, İK departmanınız da kahvenizi keyifle için diye…
Bu yazı, Dünya Gazetesi’nde 12 Ocak 2018 tarihinde yayımlanmıştır.