Skip to main content

Teknoloji son derece hızlı bir şekilde ilerlerken, etkileri çalışma hayatımızı da dönüştürüyor. Robotlar işlerimizi elimizden alacak mı, yapay zeka büyük işsiz yığınları oluşturacak mı gibi sorular magazin tadı verse de ciddi şekilde tartışılması gereken konulara işaret ediyor. Bunun yanında, alışageldiğimiz birçok süreç daha bugünden neye dönüştü ve dönüşüyor ne kadar farkındayız?

Bazı konularda geleceğin neye benzeyeceğini tahmin etmek, bugünü iyi anlayarak çok da zorlanmadan görülebiliyor. Yakın zamanda art arda haber olan iş arama, bulma ve işe alım süreçleri üzerine teknolojilere bir göz atalım.

 

Sosyal Medya Devlerinin Business Savaşları

Facebook yakın zaman önce, İş Fırsatları özelliğini ülkemiz de dahil olmak üzere yayına almıştı. Linkedin’in yerine de göz diken bu gelişme ile Facebook, İş Dünyası için vazgeçilmez olacağı bir alan olarak iş arayan ve işveren ilişkisi için güçlü bir alternatif sunmaya çabalıyor. Son haberlere göre Facebook, çevrimiçi mülakat girişimi Refdash’in ekibini işe aldı.

Refdash ekibi öncelikle İş Fırsatları özelliği üzerinde geliştirme çalışmaları yapacak ve geçiş süreci boyunca kendi platformları olan Refdash’i de açık tutacaklar. İş mülakatlarını çevrimiçine taşıma fikri elbette yeni değil. Ancak bu işin Facebook tarafından ele alınması, oyunun kurallarını tamamen değiştirmek anlamına da gelebilir. Takım elbisenin altına uygun ayakkabım yok derdinin, görüntülü mülakatta yalnızca belden yukarınız görüneceği için biteceği kimseye sürpriz olmayacaktır herhalde.

Bir diğer sosyal medya devi Twitter her ne kadar işe alım süreçlerine dair yeni bir uygulama sunmasa da, yakın zamanda çağın ruhuna uygun bir işe alım metodolojisini deneyecek. Twitter Londra ofisinde bir günlüğüne pazarlama, mühendislik, ürün, satış gibi departmanlarda çalışmak isteyen adaylar için, Twitter üzerinden başvurma şansı sunuyor. Atacağınız tweetler özgeçmişiniz kabul ediliyor. #OneTweetCV hashtagi ile, kendinizi Twitter’a tanıtmaya başlayabilirsiniz. Her ne kadar PR merkezli bir eylem olsa da, iş aramanın geleceğine dair ciddi fikirler veren bir fırsat yaratılmış gibi görünüyor.

Son bir haber de Amazon’dan gelsin. İşe alım süreçlerini kolaylaştırmak isteyen Amazon, bu amaçla bir yapay zeka projesine başlamıştı. Başlangıçta proje ile gerçekleştirilmesi umulan durum basitti, örneğin 100 CV yapay zeka tarafından değerlendirilecek ve belirli koşullar doğrultusunda 5 adayı işe alınması için önerecekti. Ancak işler biraz ters gitmiş gibi görünüyor. Yapay zekanın çalışmaları incelendiğinde tuhaf bir durumla karşılaşıldı, araç kadınlardan pek de haz etmiyordu. Elbette sebep basit; yapay zekanın nasıl çalışacağını belirleyecek öğrenme aşamasındaki test verileri (yani Amazon’un son 10 yılda aldığı işe başvurular), yapay zekanın erkek adaylarla ilerlemenin daha doğru olduğuna karar vermesine neden oluyordu.

Nihayetinde Amazon, geliştirilen yapay zekanın kadın adaylara karşı negatif tutumlar sergilediğini fark edince, projeyi sonlandırma kararı almış. İşe alım sürecinde yüksek teknoloji ile ilerlemek isterken, teknoloji temelli cinsiyetçilikle karşı karşıya kalmak da biraz tuhaf elbette. Ancak şunu da akıldan çıkarmamak gerekiyor, teknolojiyi biz insanlar üretiyor ve özellikle yapay zeka temelli birçok projede bugüne dek bildiklerimiz doğrultusunda üretilmiş verileri kullanıyoruz. Gelecek yönünü kendiliğinden bulmayacak, ona biz yani tüm insanlık olarak yol gösteriyoruz.

 

 

Bu yazı, Dünya Gazetesi’nde 26 Ekim 2018 tarihinde yayınlanmıştır.

Umut Özbağcı
Datassist Bordro Servisi
CIO