Skip to main content

Geçmişte hızlı tüketim, enerji ve dayanıklı tüketim sektörlerinden şirketleri görmeye alıştığımız ‘en değerli’, ‘en büyük’, ‘en karlı’ listeleri artık genellikle teknoloji şirketlerinin hâkimiyeti altına girmiş durumda. Günlük hayatımıza etki eden teknoloji, ekonomik alanda da gücünü sınıyor. Değerli markalar listesindeki değişim, bunun örneği.

Yalnızca on yıl önce ilk beşi Microsoft, General Electric, Coca Cola, China Mobile ve Marlboro’nun oluşturduğu ‘Dünyanın En Değerli Markaları’ listesinin ilk beşinde bu yıl Google, Apple, Microsoft, Amazon ve Facebook bulunuyor. İlk beşte bir firmadan, beşte beşe gelen bir tablo var ortada.

Listedeki İlgi Çekici Detaylar

Dünyanın En Değerli Markaları listesi ilgi çekici detayları da barındırıyor. Teknoloji devlerinin zirveyi tutmalarının en önemli nedenleri elbette klasik insani ve ticari sistemleri teknoloji aracılığıyla dönüştürmüş olmaları. Örneğin Amerika’nın ve dolayısıyla dünyanın en büyük perakende zincirlerinden olan Walmart’ın listede olmayışı ve e-ticaret devi Amazon’un listede yer alması dönüşümü gözler önüne seriyor. Daha önce çeşitli telekom şirketlerinin domine ettiği listede ‘iletişim’ sektörünü Facebook ya da Apple’ın temsil etmediğini söyleyebilir misiniz?

Elbette bu demek değil ki günün birinde en değerli markaların tamamı teknoloji şirketleri olacak. Kaçırılmaması ve özellikle incelenmesi gereken asıl detay, teknoloji yardımıyla dönüşümün önemi. Teknoloji üretmiyor olabilirsiniz, peki teknoloji ile üretebiliyor musunuz?

Bu yazı, Dünya Gazetesi’nde 11 Ağustos 2017 tarihinde yayımlanmıştır.

Umut Özbağcı
Datassist Bordro Servisi
Müşteri İlişkileri ve İş Geliştirme Yöneticisi